dinsdag 12 juli 2011

Online verkopen

Eerder schreef ik al hoe we begonnen zijn met online verkopen. Daar wil ik nu iets dieper op in gaan:

In Nederland beschikt 91 procent van de inwoners over internettoegang. Van dit percentage winkelt 67 procent online. Dit is bijna het hoogste percentage van Europa. Het afgelopen jaar kochten Nederlanders voor 8,2 miljard euro online.

Door het grote gemak en de hoge snelheid van het webwinkelen wordt de winkelstraat steeds minder populair. Fysieke winkels richten zich door deze dalende populariteit meer op zogenaamde sfeerwinkels. Hier wordt de klant naar binnen gelokt middels koffie en champagne en kan de klant meer dan slechts winkelen. WE fashion en CoolCat openden recentelijk sfeerwinkels in Amsterdam.

Veel Amsterdamse retailers kijken klanten die met een smartphone prijzen van producten vergelijken het liefst de winkel uit. In veel gevallen proberen de winkeliers een stokje te steken voor het gebruik van dergelijke telefoons, zo meldt Het Parool.

Van de Amsterdamse winkeliers reageert 36 procent negatief, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Amsterdam en Hogeschool Windesheim Zwolle waarbij testpersonen met een smartphone binnenstapten bij 45 winkels van nationale ketens. Twintig procent van de retailers probeerde het gebruik van de telefoon zelfs te verbieden, in een enkel geval werd een testpersoon de winkel uitgezet met het argument dat ze geen foto’s mogen maken.

Thomas Adelaar van Hogeschhool Windesheim vindt dat winkeliers klanten met smartphones juist moeten helpen, als onderdeel van hun service. “Winkeliers weten niet wat gebruikers met hun smartphone doen. Misschien prijzen de winkel juist aan of mailen ze een paar foto’s van schoenen naar vrienden met de vraag of zij die mooi vinden. Gebruik van een smartphone kan ook ten goede zijn van de winkelier.”

Zelf heb ik recent het volgende mee gemaakt: ik was op zoek naar een cap, toevallig was ik net over de grens in Duitsland. Via mijn iphone even zoeken op: "zondoorlatende cap Kleve Duitsland"

Hee, er zit een online winkel in het centrum van Kleve. Leuk, gaan we testen. Even zoeken en ja hoor, er is een klassieke hoedenwinkel met dezelfde naam als de online winkel. Ik naar binnen, met op mijn iphone de cap die ik zocht. De heer achter de balie fronste zijn wenkbrauwen toen ik binnen kwam; maar dat veranderde snel.

"ik ben op zoek naar deze cap" en liet hem mijn iphone zien.
"ok, in welke kleur, we hebben ze in 4 verschillende kleuren, rood, zwart, grijs en groen"

"het liefst wil ik hem in het zwart"
"geen probleem, kijkt u eens, een zwarte cap die zon doorlaat voor € 25,-

Uiteraard had ik online al gekeken wat deze moest gaan kosten en de prijs was, gelukkig, hetzelfde.
En zo verlaat weer een tevreden klant het pand (vrij naar: Herman Finkers)

Naar mijn idee moet het zo gaan en kunnen meerdere winkeliers hier een voorbeeld aan nemen. Vandaar maar even een linkje naar Fachgeschaft C. Dreis

Bron: Retailnews FD en Het Parool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten